Glas svetih otaca rane Crkve aktualan je danas kao što je bio stoljećima prije. Njihovi životi, učenja, duhovno vodstvo i djela oblikovali su kršćansku Crkvu i zato ih nazivamo “ocima“. Ti sveti ljudi su oblikovali našu teologiju, isklesali Simbol vjere, uredili naše bogoslužje i ocrtali naše razumijevanje Svetoga Pisma. Evo deset razloga zašto su sveti oci jednako relevantni danas kao i nekada.

1. Biseri mudrosti

Spisi drevnih otaca Crkve su rudnici zlata. Stara patristička literatura puna je sjajnih bisera mudrosti kad je u pitanju kršćanski život i duhovni rast. Čitati te stare spise znači biti učenikom najeminentnijih autoriteta u životu Crkve. Oci su temeljito proučavali Bibliju i na temelju toga iznjedrili brojne komentare, homilije, pobožne spise i teološke traktate Ne samo to, mnogi su bili vrlo obrazovani i vrsni grčkom, latinskom i hebrejskom jeziku, poučeni u vještini retorike. Rezultat toga je da su mnogi patristički tekstovi bogati ljepotom stila, izričajem i sadržajem. Drevna otačka književnost je preživjela ispit vremena i trajno se čita kroz stoljeća sve do danas.

U srijedu, 5. lipnja 2019. na Kupresu je upriličen Četvrti susret svećenika koji je okupio oko 200 prezbitera s cijelog teritorija Bosne i Hercegovine, ali i one koji su podrijetlom odavde. Na susretu je sudjelovao i o. Milan Stipić, apostolski administrator Križevačke eparhije s grkokatoličkim svećenicima bosansko-hercegovačkog vikarijata.
Članak: https://www.nedjelja.ba/hr/vijesti/bih/cetvrti-susret-svecenika-bih/10646?fbclid=IwAR3y9myuxAQD089adoDsuDjFO2HdzVXS-cLp7xyW_x-GWaxvZU8F7TnHe-w 


 

Razmišljanje jednog grkokatolika iz SAD-a

Piše: Đakon Anthony iz SAD (izvor: east2west.org)

Kao istočnom katoliku, nekada mi se postavlja ovakvo pitanje: Zašto jednostavno ne postaneš pravoslavac?

Mnogi su me to godinama pitali i ja razumijem njihovo razmišljanje. Na koncu, biti istočni katolik može biti velika kušnja i pomalo čudnovato, neredno. Naše je postojanje nekada ispunjeno napetostima i plutanjem između dva svijeta. Istočni pravoslavni kršćani, s kojima dijelimo skoro sve, često na nas gledaju kao na „izdajice“ koji su prodali istinsku vjeru radi koristi i prednosti jedinstva s Rimom. Baš sam prošli tjedan čuo jednu takvu optužbu. Isto tako, rimokatolici, s kojima smo u punom crkvenom zajedništvu, obično niti ne znaju da postojimo. Oni koji znaju za nas često nas ne razumiju ili na nas sumnjičavo gledaju (kao mi nismo „pravi“ katolici). Tako gledajući, napuštanje Katoličke Crkve i pristupanje jedinstvu s pravoslavnim Crkvama bi nam olakšalo život i postojanje. Čuvati i obdržavati naše istočne kršćanske tradicije, duhovnost i bogoslovlje, a biti u zajedništvu s ogromnom većinom katolika rimskoga obreda, ponekad je doista teško. Tijekom stoljeća mnogi su istočni katolici zamaglili svoje obrede i identitete radi toga te je sada u tijeku mukotrpni proces čišćenja, obnove i povratka na izvore. Težnja ili izazov da se pročisti obred i povuče jasna crta našega identiteta, i da se prihvati sve „čisto istočno ili pravoslavno“ jesu razumljivi, ali i pomalo naivni.

Dakle, zašto nisam osobno prešao na pravoslavlje? Evo mojih razloga:

Rumunjski grkokatolički biskup Claudiu Pop za Radio Vatikan govorio je o odjecima apostolskog pohoda pape Franje Rumunjskoj od 31. svibnja do 2. lipnja (ika.hr)

U tijeku 30. inozemnoga putovanja Sveti Otac posjetio je katoličke zajednice u nekoliko rumunjskih gradova, susreo se s pravoslavnim patrijarhom Danijelom i Stalnim Sinodom, proglasio sedmoricu novih blaženika te sudjelovao na ekumenskom molitvenom susretu u novoj pravoslavnoj katedrali u Bukureštu. Bili su to nezaboravni trenuci za zemlju koja je, nakon posjeta pape sv. Ivana Pavla II. prije 20 godina, drugi put u svojoj povijesti izrazila dobrodošlicu poglavaru Katoličke Crkve, istaknuo je biskup Pop, prenosi Vatican News. U Rumunjskoj, koja se još uvijek bori kako bi nadvladala različita društvena protuslovlja i iscijelila rane, Papa doista donosi dašak svježega zraka, rekao je grkokatolički biskup. „Radost je vidjeti ljude koji nisu toliko poznavali Crkvu i koji, barem gledano izvana, nisu bili blizu Bogu, kako se približavaju Gospodinu gledajući primjer Svetoga Oca.“ Biskup Pop istaknuo je također da su Pravoslavna i Katolička Crkva jako vezane uz Mariju. To je kao da imamo uporišnu točku među nama

U organizaciji Hrvatskog katoličkog sveučilišta, Hrvatske biskupske konferencije i Društva katoličkih novinara u petak 31. svibnja 2019. na zagrebačkom Katoličkom sveučilištu u Zagrebu održano je središnje obilježavanje Svjetskog dana medija. Tim povodom na HKS-u su se okupili predstavnici katoličkih medija a uvaženi skup pozdravio je metropolit Ivan Devčić dosadašnji predsjednik Odbora HBK za medije. Pred uglednim auditorijem institucijama i osobama posebno zaslužnim za razvoj katoličkog novinarstva dodijeljena su priznanja i nagrade. Ovogodišnju nagradu i posebno priznanje Hrvatskog društva katoličkih novinara godišnjaku Žumberački krijes uručila je predsjednica HDKN-a gđa. Suzana Peran. U ime Žumberačkog krijesa nagradu je primio

U žumberačkom naselju Stojdraga u subotu 1. lipnja održana je svečanost otvorenja i blagoslova novouređenog Kluba udruge Žumberčana branitelja Domovinskog rata. Predstavnici udruge prije otvaranja kluba položili su vijence i upalili svijeće ispred spomenika poginulim Žumberčanima koji se nalazi ispred stojdraške crkve Sv. Jurja. Nakon odavanja počasti stradalima u Domovinskom ratu i molitve program je nastavljen u novim klupskim prostorijama. Novouređeni Klub branitelja simoboličnim presjecanjem vrpce otvorio je predsjednik Udruge Žumberčana branitelja Domovinskog rata Vladimir Heraković. U svom obraćanju predsjednik je rekao: “Uređenjem ovog Kluba ispunili smo sve ciljeve koje smo si postavili prije deset godina kada smo osnivali našu udrugu.

U nedjelju, 2. lipnja 2019., ordinarij Križevačke eparhije o. Milan Stipić je služio Božansku liturgiju sv. Ivana Zlatoustog u Prnjavoru, Bosna i Hercegovina, u tamošnjoj grkokatoličkoj župnoj crkvi Preobraženja Gospodnjega, uz susluženje župnika Orela Zakaljuka. U homiliji se osvrnuo na evanđelje (Nedjelja o uzetom) u kojem je Gospod htio ukazati na prvenstvo ljubavi pred zakonom. I danas među kršćanima, kao i nekoć među Židovima, ova Božja pedagogija i novina teško prodire u ljudsku svijest i srce. Bog je ljubav i sav njegov odnos prema čovjeku se temelji na ljubavi. Iz toga naravno slijedi da i odnos među namas ljudima može i mora bitio jedino temeljen na ljubavi. To je srž naše kršćanske vjere i toga moramo biti uvijek svjesni. Nikada ne smijemo osuđivati druge i moramo se radovati dobru naših bližnjih, i tako ćemo ispuniti "zakon ljubavi" kojega nam je Gospod u evanđelju objavio. O. Milan Stipić susreo se i s načelnikom općine Prnjavor, gospodinom dr. Darkom Tomašom, s kojim je razgovarao o životu grkokatoličke zajednice u ovom kraju.

Papa Franjo je posljednjeg dana boravka u Rumunjskoj u nedjelju 2. lipnja u nazočnosti oko 100 tisuća vjernika na prostranom Polju slobode u istočnom predjelu grada Blaja zajedno s rumunjskim grkokatoličkim biskupima služio božansku liturgiju tijekom koje je proglasio blaženima sedmoricu grkokatoličkih biskupa, mučenika komunističkog režima. To su mons. Vasile Aftenie, mons. Valeriu Traian Frenţiu, mons. Ioan Suciu, mons. Tit Liviu Chinezu, mons. Ioan Bălan, mons. Alexandru Rusu i kardinal Iuliu Hossu. U propovijedi se osvrnuo na njihov herojski život i istaknuo

U subotu, 1. lipnja 2019., u Banja Luci, održan je Susret mladih grkokatoličkog Bosansko-hercegovačkog vikarijata Križevačke eparhije u Banjoj Luci.  Na susretu je sudjelovao o. Milan Stipić, apostolski upravitelj Križevačke eparhije, koji je služio tom prigodom svetu liturgiju u tamošnjoj župnoj crkvi Krista Kralja, zajedno s grkokatoličkim svećenicima vikarijata: o. Mihajlom Stahnekom župnikom Kozarca, o. Miroslavom Krnješinom, župnikom Banja Luke, o. Orelom Zakaljukom, župnikom Prnjavora, o. Andrejom Prihodom, župnikom Devetine te o. Ivanom Liskim, župnikom Lišnje. Na liturgiji su se okupili i roditelji i drugi župljani. U propovijedi je naglasio važnost sudjelovanja  u spasonosnim događajima iz života Bogočovjeka Isusa Krista, s kojima se živo susrećemo u liturgiji Crkve. Međutim, ne treba ostati na samo onome izvanjskome nego se ono treba odvijati i poosobiti i u našem unutarnjem životu da bi imalo spasonosnu puninu.

TROPAR nedjeljni, glas 6.: Anđeoske sile pojaviše se na grobu tvojem, a stražari kao mrtvi popadaše. Marija stajaše kod groba tražeći prečisto tijelo tvoje.  Pokorio si pakao, koji te nije mogao obmanuti, sreo si Djevu, dajući život. Uskrsnuo si iz mrtvih, Gospode, slava tebi!

TROPAR Ocima, gl. 8.: Ti si, o Kriste Bože naš, nadasve slavljen! Postavivši oce naše kao svjetlila na zemlji, sve si nas po njima priveo k pravoj vjeri. O Mnogomilostivi, slava Tebi!

KONDAK Ocima, gl. 8.: Propovijed apostola i dogme otaca utvrdiše Crkvu u jedinstvu vjere. Zaogrnuta plaštem istine, od nebeskog bogoslovlja izatkanim,  ona pravilno vrši službu i proslavlja veliko otajstvo vjere.